Kalėdos, Kalėdos, Kalėdos…
Tai susikaupimo, ramybės ir laukimo metas. Taip sako mūsų proseneliai.
Dabar Kalėdos prasideda porą mėnesių prieš Kalėdas. Išpuoštos vitrinos, begalė reklamų ir chaosas. Daugeliui Šv. Kalėdos reiškia bėgiojimą parduotuvėse, minias žmonių, kurie nežino, ko ten ieško, ir to pačio ieškojimo. Ką padovanosiu jai? O jam? Neretai mes dovanojame ne dėl to, kad norime tą žmogų pradžiuginti ar jam padėkoti, o todėl, kad reikia. Nebejaučiame to Kalėdų stebuklo, nes kai į šią šventę žvelgiame taip, jo ir nelieka.
Kartais norisi visas dovanas, lakstymą ir skubėjimą palikti užnugary, o Advento ir Kalėdų laikotarpį skirti tam, kam jis iš tikrųjų yra. Tam, kam jis buvo skirtas prieš 100 – 200 metų. O kam? Ką veikė lietuviai tuomet?
Žmonės tada šventėms ruošdavosi, Adventas buvo apsivalymo laikas. Išsikuopdavo visus namus ir tik tada statydavo eglutę. Tiesa, eglutė tradiciškai buvo puošiama Kūčių vakarą. Ant jos kabindavo savo rankomis ilgais žiemos vakarais darytus šiaudinius žaisliukus, segdavo žvakutes. Vaikai Kalėdų rytą po eglute rasdavo medinių žaisliukų, o saldžiausia dovanėlė buvo tėvelių nuo rudens saugotas obuoliukas.
Valgis
Manė, kad per Kalėdas negalima dirbti, todėl visą valgį ruošė iš vakaro – kartu su Kūčių maistu. Kūčių stalas buvo padengtas dvylika patiekalų: kūčia (gaminama iš daigintų kviečių, džiovintų vaisių, aguonų, riešutų ir medaus), silkėmis (daugiausia Mažojoje Lietuvoje), mišrainėmis (raugintų burokėlių, kopūstų), kūčiukais, aguonų pienu. Patiekalus mėgo gardinti riešutais ir džiovintais vaisiais. O per Kalėdas nebuvo apsieinama be kepto paršelio su troškintais kopūstais ir bulvėmis, pyragų (sūrio, medaus, obuolių, riešutų), taip pat to, kas liko po Kūčių.
Kūčia
Tradicijos ir papročiai
Per Kūčias iš po staltiesės traukdavo šiaudą – kuo ilgesnis šiaudas, tuo ilgesnis ir gyvenimas. Tirpino vašką, jį pylė į dubenį su šaltu vandeniu ir iš susidariusio pavidalo bandė spėti ateitį. Buvo ir daug burtų susijusių su antrąja puse, nes vis dėlto žiema tuomet reiškė piršlių metą. Pavyzdžiui, imdavo saują kūčiukų ir skaičiuodavo – jei lyginis skaičius, kitais metais galima tikėtis piršlybų, o jei ne, reikės palaukti. Mergelės eidavo į lauką klausytis iš kurios pusės loja šunys, nes iš jos ir turėjo parvažiuoti piršliai. Sakydavo, kad Kalėdų naktį gyvuliai ima kalbėti, todėl buvo nevalia eiti į tvartą. Išaušus Kalėdų rytui keliaudavo į bernelių mišias, valgė sočius pusryčius, nes pilnas pilvas reiškė gerą derlių ir šeimos sveikatą ateinančiais metais. Pirmąją Kalėdų dieną reikėdavo praleisti ramiai su šeima, o antrąją jau buvo galima lankyti gimines ir kaimynus. Po kaimus vaikščiodavo kalėdotojai, kurie žmonėms linkėjo gero derliaus, sveikatos, giedojo Kalėdines giesmes. Jie keliaudami nuo trobos prie trobos barstydavo grūdus, o tai reiškė viso, kas sena naikinimą ir naujo atėjimą. Gyventojai atsidėkodami kviesdavo juos vaišių, buvo tikima, kad kalėdotojų apsilankymas neša sėkmę.